fundacja weiss logo
FUNDACJA MUZEUM WOJCIECHA WEISSA
31-014 Kraków, ul. Sławkowska 12
tel. +48 605 720 617
strona główna | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
aneri biogram
Józef Sperling (1884-1949) - Entrepreneur and Innovator
Katarzyna Łomnicka

The calls for the renewal of crafts which emerged in Europe at the end...
> więcej
W pałacu Tyszkiewiczów na Zatroczu na Litwie, w najbliższym sąsiedztwie historycznych Trok, została otwarta wystawa „MIŁOŚĆ I CZAS. Malarstwo...
> więcej
ZAWSZE MŁODA! POLSKA SZTUKA około 1900
wystawa sztuki Młodej Polski otwarta została na I piętrze w Kamienicy Szołayskich, oddziale Muzeum...
> więcej
biogram

Twórczość Aneri Ireny Weissowej (1888 – 1981) rozkwitła u boku wielkiego malarza, jej męża Wojciecha Weissa. Obejmowała przede wszystkim pejzaż i martwą naturę, ale również portret i intymne sceny z wnętrz. W późniejszym okresie artystka zajmowała się również mozaiką.

Urodziła się w Łodzi, jako jedna z czwórki dzieci Wiktora i Balbiny Silberbergów. W 1906 wyjeżdża do Warszawy by podjąć studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Jej profesorami byli: Konrad Krzyżanowski, Karol Tichy i Xawery Dunikowski, wywarli oni silny, choć krótkotrwały wpływ na jej kształtującą się drogę artystyczną. Irena maluje wówczas liczne portrety wyłaniające się z mrocznego tła, zjawiskowe i amorficzne, które były wyrazem schyłkowego klimatu epoki, który w Warszawie był pogłębiony dzięki publicystycznej działalności Stanisława Przybyszewskiego i Zenona Miriama Przesmyckiego. Na przełomie 1906/7 wyjeżdża do Monachium, gdzie zapisuje się do pracowni węgierskiego profesora malarstwa Szymona Hollosy’ego. W 1907 przyjeżdża do Krakowa i rozpoczyna naukę na kursach prowadzonych przez Weissa przy ul. Kanoniczej. Tam Irena uczy się nowej wnikliwej obserwacji życia oraz wrażliwości na światło i kolor. Rodzi się również ich wzajemne uczucie, które połączy ich więzami małżeństwa w 1908.

W 1913 wyjeżdża do Wenecji, gdzie powstają jej najlepsze pejzaże wedutowe oddające całą ulotność atmosfery tego miasta. Od 1925, nieomal każde lato spędza u siostry Marie Sperling na Lazurowym Wybrzeżu w Nicei. Maluje również w Villefranche i w Monte Carlo. Paleta kolorystyczna jej obrazów ulega znacznemu wzbogaceniu. Pojawiają się motywy z wybrzeżem morskim, winnice poprzerywane intensywną czerwienią ziemi, palmy i kryjące się w ich cieniu domy o białych ścianach.

Bierze udział w licznych wystawach posługując się, dla uniknięcia porównań ze sztuką męża, pseudonimem Aneri będącym anagramem jej imienia. Do końca swego długiego życia pozostaje aktywna malując przede wszystkim pejzaże kalwaryjskie i bukietów kwiatów. 

partage         traku         muzeum krakow         palac w
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Fundacja Muzeum Wojciecha Weissa 
31-014 Kraków, ul. Sławkowska 12

tel:    +48 605 720 617 
mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

facebook 
logotypy stopka  wszyskie prawa zastrzeżone.
copyright 2012 by Fundacja Weissa
projekt strony internetowej hauerpower