fundacja weiss logo
FUNDACJA MUZEUM WOJCIECHA WEISSA
31-014 Kraków, ul. Sławkowska 12
tel. +48 605 720 617
strona główna | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
aneri kalendarium
Józef Sperling (1884-1949) - Entrepreneur and Innovator
Katarzyna Łomnicka

The calls for the renewal of crafts which emerged in Europe at the end...
> więcej
W pałacu Tyszkiewiczów na Zatroczu na Litwie, w najbliższym sąsiedztwie historycznych Trok, została otwarta wystawa „MIŁOŚĆ I CZAS. Malarstwo...
> więcej
ZAWSZE MŁODA! POLSKA SZTUKA około 1900
wystawa sztuki Młodej Polski otwarta została na I piętrze w Kamienicy Szołayskich, oddziale Muzeum...
> więcej

kalendarium


Aneri Irena Weissowa
Twórczość Aneri Ireny Weissowej rozkwitła i była kontynuowana u boku wielkiego malarza, jej męża Wojciecha Weissa. Obejmowała przede wszystkim pejzaż i martwą naturę, ale również portret i intymne sceny z wnętrz. W późniejszym okresie artystka zajmowała się również mozaiką.

1888
Urodziła się w Łodzi, jako jedna z czwórki dzieci Wiktora i Balbiny Silberbergów. W dzieciństwie zaprzyjaźniona była z Arturem Rubinsteinem, mieszkającym również przy ul. Piotrkowskiej.

1905
Wrażliwa na nędzę łódzkich robotników, włączyła się jako kolporterka tajnych wydawnictw w narastający ruch rewolucyjny. Uczy się gry na skrzypcach.

1906
Opuszcza na zawsze Łódź i wyjeżdża do Warszawy by podjąć studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Jej profesorami byli: Konrad Krzyżanowski, Karol Tichy i Xawery Dunikowski, wywarli oni silny, choć krótkotrwały wpływ na jej kształtującą się drogę artystyczną. Irena maluje liczne portrety wyłaniające się z mrocznego tła, zjawiskowe i amorficzne, często wstrząsające swą martwą bezwyrazowością. Są wyrazem schyłkowego klimatu epoki, który w Warszawie był pogłębiony dzięki publicystycznej działalności Stanisława Przybyszewskiego i Zenona Miriama Przesmyckiego.

1906/7
Pod koniec roku wyjeżdża do Monachium, gdzie zapisuje się do pracowni węgierskiego profesora malarstwa Szymona Hollosy'ego, u niego przed laty studiował Konrad Krzyżanowski. Hollosy, daleki od akademickich doktryn nauczania, kładł duży nacisk na studia plenerowe.

1907
Przyjeżdża do Krakowa z myślą podjęcia nauki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uczelnia ta jednak była w tym czasie jeszcze niedostępna dla kobiet, które kierowane były na prywatne kursy prowadzone przez profesorów, w tym przez Jacka Malczewskiego, Józefa Mehoffera i Wojciecha Weissa. Rozpoczyna się okres nauki na kursach prowadzonych przez Weissa przy ul. Kanoniczej. Tam Irena uczy się nowej wnikliwej obserwacji życia oraz wrażliwości na światło i kolor. Rodzi się również ich wzajemne uczucie, które szybko przybiera formę narzeczeństwa. Irena wtapia się w artystyczną atmosferę Krakowa, bywa w Jamie Michalika, chodzi na koncerty i przedstawienia teatralne.

1908 
Ślub Ireny i Wojciecha Weissów w kościele w Kalwarii-Zebrzydowicach. W Kalwarii rodzice artysty zakupili w 1904 dom, który stał się ich rodzinnym gniazdem, a otaczający zabudowania sad - plenerową pracownią obojga artystów. Irena kontynuuje naukę malarstwa, sama również nieustannie pozuje do portretów malowanych przez Weissa. W Krakowie mieszka wraz z mężem w przy ul. Podzamcze 14.

1911
Wraz z mężem wyjeżdża do Paryża, zwiedza największe muzea, galerie sztuki współczesnej, jest na spektaklach w Operze paryskiej.

1913
Wyjeżdża do Wenecji, dużo maluje, tu powstają jej najlepsze pejzaże wedutowe oddające całą ulotność atmosfery tego miasta.

1914
Opuszcza mieszkanie - pracownię na poddaszu kamienicy przy ul. Podzamcze i przenosi się wraz z mężem do kamienicy obok, przy ul. Straszewskiego 2. Widok z balkonu tego mieszkania wychodzi wprost na mury Wawelu. Zaraz po wybuchu wojny Weissowie wyjeżdżają do Wiednia, Irena podejmuje naukę w Kunstgewerbeschule.

1918
Po odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości, Irena zaczyna aktywnie uczestniczyć w ruchu wystawienniczym, od pewnego czasu posługując się, dla uniknięcia porównań ze sztuką męża, pseudonimem Aneri będącym anagramem jej imienia. Wystawia w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i we Lwowie, w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie i w Związku Polskich Artystów Plastyków. Maluje bardzo dużo, w tym przede wszystkim pejzaży kalwaryjskich i bukietów kwiatów układanych we flakonach i ceramice przywożonej z różnych zakątków Europy.

1921
Przychodzi na świat pierwsze dziecko, córka Anna. Jej portrety staną się teraz jednym z motywów wypełniających jej malarstwo.

1923
Weissowie przeprowadzają się do zaprojektowanej i wybudowanej dla nich willi przy ul. Krupniczej w Krakowie. Tam Anerii mieszkać będzie aż do ostatnich chwil swojego życia. W Kalwarii spędzać będzie jednak corocznie kilka miesięcy.

1925
Od tego roku, nieomal każde lato spędza u siostry Marie Sperling na Lazurowym Wybrzeżu w Nicei. Maluje również w Villefranche i w Monte Carlo. Paleta kolorystyczna jej obrazów ulega znacznemu wzbogaceniu. Pojawiają się motywy z wybrzeżem morskim, winnice poprzerywane intensywną czerwienią ziemi, palmy i kryjące się w ich cieniu domy o białych ścianach.

1926
Dostępuje zaszczytu wystawy indywidualnej u boku Leona Wyczółkowskiego i Wojciecha Weissa w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie. Krytycy piszą, iż "imponuje w ostatnich czasach postępem i rozwojem techniki (.). Jej studia krajobrazowe są soczyste, świeże, barwne, wolne od banalności, zawsze interesujące wybranym motywem."

1927
Przychodzi na świat syn Stanisław.

1935 Do wybuchu II wojny światowej wyjeżdża co roku na letnie wakacje do Jastrzębiej Góry, maluje liczne pejzaże morskie z sylwetami dzieci i męża przy sztalugach na plaży lub wśród nadmorskich wydm. Doskonale przekazuje zmienność pogody przesyconej słońcem, bądź wilgotną sztormową bryzą.

1939-1945
Okres II wojny spędza w Krakowie wspomagając wysiłek męża w zabezpieczaniu Akademii Sztuk Pięknych. Chroni również całą jego spuściznę w domu rodzinnym.

1950
Umiera Wojciech Weiss Aneri nadal maluje swoje ulubione motywy pejzażowe i kwiatowe.

1959
Od swojej siostry Marie Sterling uczy się techniki mozaiki, którą uprawiać będzie do końca swojego życia. Oczarowana już wcześniej mistycznym blaskiem mozaik w bazylice św. Marka i w innych świątyniach włoskich, przyjęła tę formę przede wszystkim dla wyrażania swych głębokich uczuć religijnych. Aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym Związku Polskich Artystów Plastyków.

Lata 60-te i 70-te
Maluje cykle portretów astronomów do Chorzowskiego Planetarium, profesorów dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, rektorów Politechniki Krakowskiej. Z wielkim zamiłowaniem maluje także dzieci. Pisze poezje, które publikowane są m. in. w Tygodniku Powszechnym, zaczyna pisać również wspomnienia, które są bezcennym źródłem informacji o życiu obojga artystów. Wyjeżdża na plenery do Krynicy i Szczawnicy.

1980
Aktywna twórczo do ostatnich lat życia, na parę miesięcy przed śmiercią maluje swój ostatni obraz. Cieszy się również nieodmiennie rodzinnym ciepłem kalwaryjskiego domu, rozstawiając sztalugi w jego ogrodzie.

1981
Umiera w domu w Krakowie, pochowana zostaje na cmentarzu w Kalwarii-Zebrzydowicach. Na tablicy pamiątkowej wmurowanej w ścianę kalwaryjskiego domu widnieją słowa, iż przeszła przez życie "pełna wiary, nadziei i miłości".

partage         traku         muzeum krakow         palac w
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Fundacja Muzeum Wojciecha Weissa 
31-014 Kraków, ul. Sławkowska 12

tel:    +48 605 720 617 
mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

facebook 
logotypy stopka  wszyskie prawa zastrzeżone.
copyright 2017 by Fundacja Weissa
serwisy internetowe hauerpower